Välkommen in!

Roligt att du hittat min blogg!! Titta gärna runt lite och lämna en kommentar om du vill! Tack!



tisdag 19 juli 2011

villaliv vid villa villervalla

Sommar och villaliv i sköna Öja hör ihop. Jag har tillbringat alla mina barndoms somrar på villan. Vi har flyttat ut när skolorna slutat och hem igen till skolstarten. Jag har haft världens bästa somrar och några av mina finaste barndomsminnen är just från sommaren på villan.

Grillplatsen gjordes förra sommaren när det var meningen att vi skulle skapa en ny tradition med lägerbål varenda kväll. Några lägerbål blev det nog med kusiner och kusinbarn. Brasa, korv och fram med lägerbålshumöret. Mysigt!
Kojorna är inte från den tidigaste barndomen utan har byggts på senare tid...men dom har lämnat lite halvfärdiga. Men nu kliar det i fingrarna och jag skulle  gärna riva ner dem och bygga helt nya...men det får bli en annan sommar.
 En sommar hade vi som "sommarens projekt" att göra skyltar. Alla byggnader på området fick namn och alla stigarna vägskyltar. Vi har nu bl.a Trolleborg ("cirkusvagnen" där vi sover), Björnide (moffas villa), Villa villervalla (mammas och pappas villa), Lapin kulta (Lapplänningarnas sovstuga), Riemuliiteri (ladan), gamla tryckeriet (f.d utedass), Öja vittvätt (bastu), Grill 58 (bastu)...
 
...Och Sjååmans som är mammas och pappas utedass
Trädgårdsliv hör villalivet till... Hemodlade gurkor och tomater...sallad, pumpor, lök...det svämmar över i odlingslådorna.
Ett gammalt rostigt armeringsjärn fungerar som klättervägg för humle. Snyggt!
Några strandfynd blev en ram som ramar in lite blommor...






...Och sjömansgossens lilla lilla vän står sörjande på strand...

1 kommentar: