Välkommen in!

Roligt att du hittat min blogg!! Titta gärna runt lite och lämna en kommentar om du vill! Tack!



tisdag 19 april 2011

plocka stenar...

I närheten av mitt barndomshem i Karleby finns en av mina favoritstenplockningsplatser...kan tillbringa långa stunder med att plocka, gräva och sortera bland dom vackra stenarna på stranden. När vi var små var stranden i flitig användning men nu har den konkurrerats ut av en ny större konstgjord strand. Desto bättre för oss utflyktssugna stenplockare som vill ha lugn och ro...


Släpade med mej Noomi och syster-Ida under en utflyktsdag i helgen. Det var ganska kallt och blåsigt men vi tillbringade ändå en god stund på stranden och det visade sej att det inte var bara jag som var en ivrig stenplockare.
 
Varje sten vi plockade valdes ut med stor omsorg...vi vände på varje sten och granskade alla noggrant innan vi lade dem i hinken.

 



 På flera ställen är marken täckt av ett tjockt tjärtäcke och jag har läst på lite eftersom jag inte riktigt visste varför marken är så full av tjära...
"Halkokari  fungerade på 1800-talet som en betydande plats för lastning och lagring av tjära. (<-----på bilden)Lämningar efter en tjärgata. Tjärtunnorna rullades nedför tjärgatorna till lastningsbryggorna vid stranden.. "
Ja..vad gjorde jag då med alla dessa vackra stenar vi plockade...?? JO...







1 kommentar:

  1. ...och stenarna har varit barlast i båtarna som hämtat tjäran, eller kommer jag ihåg fel...

    SvaraRadera