Välkommen in!

Roligt att du hittat min blogg!! Titta gärna runt lite och lämna en kommentar om du vill! Tack!



fredag 3 december 2010

gammalt möter nytt...

Huset vi bor i är byggt 1945 och vid renoveringen ville jag gärna ha kvar något av det gamla. Jag var smått förälskad i den gamla vindstrappan och ville inte att den skulle täckas över. Jag fick tjata ganska länge för att få min vilja igenom men snäll som han är gick gubben med på det och har INTE ångrat sej...tvärt om! Men det är väl bara så att vissa behöver mer tid att vänja sej vid tanken än andra. Och så är ju vissa lite envisare än andra också. Men nu står då trappan där och är precis så vacker och charmigt knarrande som jag ville ha den. Knarrandet är ju kanske inte alltid så positivt men den nya trägolvet i resten av huset knarra också så det är bara att vänja sej.


När det blev aktuellt med renovering av tamburen blev det till att tjata igen. Men  golvet som fanns under golvmattan måste ju helt enkelt vara kvar. Så enkelt var det...och som alltid blev det som jag ville :)


I köket lades nytt trägolv som målades grått. Resultatet blev lysande enligt min mening. Jag hade turen att fynda/rädda två mattor som var på väg till ekorosk. Köksmattan har funnits i huset tidigare, även då som köksmatta. Den och tambursmattan är faktiskt hemvävda på 60-talet av gubbens farmor som bodde i huset förut. Vad passar då bättre än att ta in dem i huset igen...
 

Vardagsrumstaket fick en ansiktslyftning och vi lade in takbjälkar som såg nötta och vackra. Bjälkarna blev behandlade med järnsulfid(tror jag) och meningen var att de skulle få en vacker ladugrå färg...men icke sa nicke...nu funderas det ifall bjälkarna eventuellt borde målas vita eftersom det nu ser lite halvfärdigt ut, men vi får se.

Tamburen fick en rejäl ansiktslyftning när de nya garderobsdörrarna kom på plats. De är nytillverkade (av gubben själv), men i gammaldags stil. SÅÅÅÅÅÅ vackra!

Vår vackra sovrumsdörr...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar