Välkommen in!

Roligt att du hittat min blogg!! Titta gärna runt lite och lämna en kommentar om du vill! Tack!



torsdag 30 december 2010

Musik ska byggas utav glädje...

När andra följer trender och önskar sej  iPod:ar och MP3-spelare i julklapp håller min käre far starkt på äkta knaster och gammal charm när det gäller musikspelare. Inga moderniteter här inte... Med tiden har hylla efter hylla fyllts med diverse skivspelare i alla former och årsmodeller. Hylla efter hylla radar de upp sej och fler lär de bli...


En hel del skivor har också samlats med åren. Stenkakor, LP-skivor och EP-skivor i mängd och massor. Har också själv blivit lite inspirerad och bläddrar själv lite snabbt igenom skivorna när jag går på loppis. Tycker det är lite småkul ifall man fyndar en skiva med t.ex Lill-babs eller Björn Skifs :) Årets julklapps-LP som pappa fick av mej var en skiva med Ted Gärdestad.



 

"Om vi sko lägg på en skivå" är ett uttryck som ofta används när vi är på besök hemma hos mina föräldrar eller på sommarstugan i sköna Öja. Att inleda en sommardag med en knastrande melodi är lite av en tradition...
 
"Jag är en tuff brud i lyxförpackning.
En tuff brud i snyggt fodral.
Jag är ett liten stycke dynamit maskerad till sockerbit.

Jag är en hårding i guldinfattning.
Det är karlarnas idéal.
Här kan de välja mellan tvennebud.
Båd' lady, och raggarbrud."
  
Det finns tid till försoning
innan natten slagit ut
För jag tror, jag tror att livet
får ett lyckligt slut
Och är det inte verklighet
så drömmer jag

Sol, vind och vatten är
det bästa som jag vet
men det är på dig jag
tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av
  (Ted Gärdestad)                                                                   
 
 
 

"Du är den ende,
som hemligen ser mig.
Fast ingen har talat,
du vet vad jag ber dig.
Min längtan är bara du.
Blott du mig ger
ett enda litet ord,
är jag din.

Du är den ende,
jag aldrig kan glömma
din mun, dina ögon,
din lugnande stämma.
Och därför jag ber dig nu:
Blott du mig ger
ett enda litet ord,
är jag din.
Du är den ende,
  som får mig att drömma,
                                                                        den ende som anar,
                                                                               vad tårarna gömma.
                                                                                 Min längtan är bara du.
                                                                               Om blott du ger
                                                                               ett enda litet ord
                                                                                är jag din."
                                                                                                                                                                                                                          (- Bo Setterlind -)


                                                                

1 kommentar:

  1. Runt tusen skivor har vi nu i samlingen tills vidare...

    SvaraRadera