Välkommen in!

Roligt att du hittat min blogg!! Titta gärna runt lite och lämna en kommentar om du vill! Tack!



lördag 27 november 2010

mitt paradis på jorden...

Harrbåda...vackra, vackra Harrbåda... I Karleby finns denna vackra plats som jag av någon anledning bara älskar! Jag besöker platsen åtminstone en gång per år. Det är något mystiskt och lite spöklikt med Harrbåda. Även omgivningen runtomkring fyren är vacker och intressant men gamla vackra sommarstugor och en fin natur. Fyrvaktarstugan är bebodd (sommarstuga) och jag har alltid avundats ägaren även om jag inte vet om det skulle vara särskilt mysigt att ha sin sommarstuga på en så offentlig plats.







Jag och min syster är ivriga utflyktsmänniskor, speciellt intresserade av matsäcken :). Harrbåda  är vårt favoritutflyktsmål dit vi återkommer gång på gång. Här sitter min söta syster och min minst lika söta dotter och pickninckar med kära fyren i bakgrunden. På hösten och våren kommer vi dit för att se på svanarna som samlas där.






Nu har då den stackars fyren börjat vittra sönder och har omgetts med ett staket. I min barndom på en minilägerskola från lågstadiet har jag varit inne i fyren och klättrat upp ända på taket. Det är synd att den möjligheten inte längre finns eftersom fyren inte har blivit omskött. Nu och borde fyren rustas upp. MEN som vanligt handlar det om resurser. INGA pengar, bristande intresse...Undrar om jag och systeryster ska starta en insamling och sedan kedja fast oss i fyren så att den får vara kvar...hmmm...ingen dum idé...








Sommartid betar får och kor i omgivningen runt Harrbåda. Ett stort plus i kanten för det!! Här en söt ko som enligt min syster av någon underlig anledning är lik mej :). Men söt är den ju så ja tar det nästan som en komplimang!

 
"Mitt ute på havet blir horisonten en aning lång för ett normalt mumintroll. Vi tycker mest om det vänligt växlande och nyckfulla, det oförmodade och egendomliga. Stranden som är lite land och lite vatten, solnedgången som är lite mörker och lite ljus och våren som är lite kyla och lite värme." -citat från mumindalen-

1 kommentar:

  1. Mumintrollen e så kloka tycker jag,vi har mycket att lära av dem.

    SvaraRadera